fredag 13 mars 2009

Fredagsröj

Fredag; avkoppling, reflektion, trött, te, Lantliv, inspirationssökande, ny energi - rensa!

En lagom stor bokhylla för favoritböckerna. Foto från Oprah.
Ungefär så har min eftermiddag sett ut. Det är lite som att ömsa skinn såhär på fredagen efter jobbet. Lägga lektionsplanering och uppföljning åt sidan och äntligen få fokusera sig på inredning, pyssel och fix. Här har rensats som aldrig för de senaste veckorna, men än är det en hel del kvar. Det är inte så mycket som syns på ytan, men i lådor och skåp börjar det bli ordning. Jag fick till och med Johnny med mig i söndags, han rensade flera kassar med datagrejer och gick äntligen med på att slänga två stora kassar med videoband. Steg för steg börjar jag få kontroll över huset och bort försvinner spår av saker som varken används eller ger oss någon glädje. Inser hur mycket jag handlat i onödan, saker som bara blir liggande, kläder som jag faktiskt inte trivs i.


Idag ska jag börja samla ihop böcker jag inte längre behöver. Jag ska lämna dem till biblioteket så att fler kan få glädje av dem istället. Det var "Rensa i röran med feng shui" som gav mig den idén. Först tyckte jag att det var helt omöjligt, men ju mer jag tänkte på det ju mer insåg jag att jag sällan läser om böcker jag läst, så varför bara ha dem stående i någon dammig bokhylla? Dessutom längtar jag efter luft och rymd efter att länge haft alltför mycket möbler och saker i våra små rum. Vill inte alls ha någon rörig bokhylla som stör lugnet. Till och med en hög med inredningsböcker är på väg ut. Skulle jag ångra mig kan jag ju alltid låna böckerna på bibblan :)

Några timmar senare;
Nu är första laddningen med böcker på bibblan! Har dessutom rensat tre kökslådor av bara farten. Åkte direkt till återvinningsstationen och lämnade två kassar så att inte Johnny skulle få syn på nåt som han skulle vilja behålla.... Blev inte klar i köket innan hungern satte in, så nu är det kaos där, men det fixar jag i morgon!

2 kommentarer:

Irene sa...

Vad härligt det lät med en riktig rensar-fredag! :-)

Lösvirkesbyggarna sa...

Det låter verkligen skönt att ha rensat. Jag har också plöjt några feng shui-böcker, men just nu får det helt enkelt vänta till själva flytten.
Kram Anna