onsdag 6 augusti 2008

Snart är sommarlovet slut.....

Tänk vad tiden bara försvinner iväg. Alldeles nyss var det skolavslutning och nu är det bara en vecka kvar tills jag börjar jobba igen. Det är lätt att bli stressad över allt jag hade tänkt göra och som inte blev av, men jag ska istället försöka tänka på allt som jag faktiskt gjort den här sommaren; målat, sytt, tagit hand om två av mina brorsöner, fått en till liten brorsdotter, åkt båt, badat både i hav och sjö, varit i Helsingfors, träffat vänner, tagit tidiga långpromenader (fast det blev ett glapp på fyra veckor...) mm mm

På fredag bär det av till Simris, precis utanför Simrishamn på det vackra Österlen. Jag åker med min vän Å och hennes två söner. Vi ska bo hos hennes föräldrar som alltid får mig att känna mig så välkommen, det är som balsam för själen att få bo hos dem några dagar. Där finns inga måsten, förutom den obligatoriska simturen i bassängen med havsvatten. Sen blir det frukost och därefter en tur till havet, något mysigt café eller kanske en charmig inredningsbutik (tips mottages tacksamt!!!!!). Vi brukar turas om att laga god mat som vi äter i deras lilla gullliga trädgård där man ser fälten över den vita muren. TV blir det inte mycket, möjligen sommartorpet, fast det är ju redan avslutat för i år. Bara umgås, spela spel, läsa - det är riktig semester!


De har ett underbart gulligt litet lusthus i trädgården. Där satt jag förra sommaren och planerade inför mitt första år som lärare.

Sen börjar allvaret! Jag har rensat och organiserat papper och letat inspiration både på nätet och biblioteket så jag börjar komma igång. I morgon ska jag och en kollega mjukstarta med lunch och brainstorming om terminen som kommer. Det blir en spännande höst, min etta från förra året slås ihop med de nya ettorna så det blir en stor klass. 24 elever är förstås helt normalt, men för mig som är van vid 14 så lär nog skillnaden bli markant (jag vet, jag är hemskt bortskämd ;)). Men nu är jag inte längre nybörjare, allt är inte helt nytt längre och det känns så skönt.

Världens goaste lilla badpojke!

Det gäller bara att inte helt tappa mina andra intressen som jag äntligen kommit igång med, framför allt att sy och måla. Faktum är att jag redan nu försöker träna min självdisciplin för att jag ska få mer gjort och ta tag i det jag vill (och måste) göra. Det är ju inte klokt hur ofta jag bara fastnat framför datorn, helt förlorad i alla bloggar. Det beror ju förstås på att ni har så otroligt inspirerande bloggar :) men det gör ju att man själv inte får ett dyft gjort. Det blir liksom mycket drömmande och planerande men det är inte mycket som blir förverkligat. Det är likadant när jag ska leta efter material till lektionerna, det är så himla lätt att komma in på andra saker, andra lektioner, teman eller undervisningssätt. Men nu börjar det bli ändring på det! Jag anstränger mig (nästan) hela tiden att verkligen fullfölja det jag tänkt göra och ständigt kommer jag på mig själv med att plötsligt börja med nåt annat än det jag skulle. Kanske skulle behöva meditera eller börja med yoga för att bli bättre på att fokusera på nuet. Det kan nog bli nåt sånt till hösten...

Mycket funderande blir det! :)

Nu ska ni få se ett av måleriprojekten som är klart.


En liten "före-bild" med två julljusstakar som också ska få lite färg, fast de blir svarta istället för vita. Bakom syns den andra stolen som redan har fått lite grundfärg.


Här pågår slipning under äppelträdets välsignade skugga.



Slipade som en galning, nästa gång ska jag se om det kanske räcker med grundfärg innan jag börjar slipa.


Klar!

Den här ska få stå i sovrummet och den andra ska jag ha som skrivbordsstol.


I morgon hinner jag nog inte med något inlägg, i alla fall inte om jag ska skriva såhär mycket.... Därför önskar jag er redan nu en riktigt härlig helg! Återkommer tidigast nästa onsdag med en rapport från Österlen. Har ni några butikstips eller annat därifrån så skriv gärna en kommentar, jag kikar in en snabbis i morgon för säkerhets skull.


Kram, Ann

Inga kommentarer: