söndag 22 februari 2009

Äntligen sportlov! Ledigheten kunde inte börja bättre, solen sken in i rummet och vi fick se hur ljust det blir, fast då är det ändå några skivor som täcker fönstret till höger. Johnny har också tagit ledigt, så det blir en hel del fix med bygget och nu märks det skillnad från dag till dag.

Här är den gräsliga "plastpanelen" borttagen. Bakom tapetresterna hoppades vi att det skulle finnas råspont som bara behövde målas.
Det blev inte riktigt så, bara råspont på halva väggen, dessutom med gammal serveringslucka i, eller vad det nu är. Resten är skorstensstocken, som synes är den gigantisk.


Bakom putsen syns teglet. Gillar tegel, men det blir det inte i det här rummet i alla fall. Kanske i källaren nån gång i den avlägsna framtiden.

Här sitter vi både och äter frukost och fikar när vi behöver en paus. Vi får flytta runt beroende på var det finns plats för tillfället vilket är perfekt, för då får vi "känna in" rummet på olika ställen. Varje paus funderar vi över hur vi ska möblera och kommer hela tiden på nya idéer. Tror att vi blir tvugna att pröva oss fram när allt väl är klart, för det är ett rätt svårmöblerat rum.

Här testade vi de olika färgproverna. Flyttade stolarna fram och tillbaka och hände dessutom olika tyger framför för att se vad som matchade bäst. Och vinnaren blev.....

.... den mörkaste nyansen! Gillar kontrasten både till det mörka trät och till vitt. Passar superbra till plommonkvistarna :)



Det är vackert med snön. Här är utsikten mot grannens päronträd, blev dock mer fokus på spröjsen än på trädet...

Genom altandörrarna ser man vårt gigantiska äppelträd som döljer grannens hus perfekt!

Här är det pågående projektet, ta bort golvbrädorna för att kunna lägga golvvärme. Under skymtar sågspån....


... och tegel framför skorsensstocken.

Så här fint golv har vi aldrig haft i vardagsrummet förut - men ännu snyggare ska det bli!

Den öppna spisen kommer förmodligen att placeras mellan ventilen man ser i taket och dörröppningen och så blir det ny vitmålad råspont över hela den väggen. Det kan hända att vi öppnar upp den delen som är täckt med råspont nu, in till köket. Fast då får vi göra om rätt mycket i köket och jag har inte riktigt Johnny med mig i de planerna. Inte än i alla fall ;)

I morgon ska jag in till stan och äta lunch med en fd jobbarkompis och sen ska jag till min lille bror och hans familj. Johnny stannar hemma och pular, hoppas att han har fått bort hela golvet tills jag kommer hem igen på tisdag!
Det verkar vara väldigt många bloggare som bakat på senaste tiden, så nu kan jag inte låta bli att fixa till något gott. Ska bläddra bland Leilas recept och se vad jag kan hitta så att Johnny får en god överraskning när han kommer hem från träningen :)
Hoppas att ni alla får en härlig vårvintervecka!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad roligt!
Jag håller också på med en 200 år gammalt hus som blir totalrenoverat (inte rört sedan 50 år tillbaka kanske :D) Lycka till!

Sjöboden sa...

Nu händer det verkligen grejer! Kommer bli så snyggt med råsponten.

Kram C

Cate sa...

Tack vad gullig du är.. du är så välkommen tillbaka så :)

Jo, men nu har vi inga hjälpredor igen förrän om två veckor så nu har vi varit i huset själva och dragit en miljard spik från taket, haha. Varför slog de i så mycket spik förr i tiden?? Och lager på lager också :D

Jag älskar dina altandörrar.. exakt så vill jag ha från köket. Just nu sitter det bara en plywoodskiva där efter som att vi inte hittat några bra dörrar ännu :P

Kramelikram// Oj lång kommentar!