fredag 27 februari 2009

Förälskad!

Jag ska erkänna att jag har lätt för att bli förälskad. Sedan jag träffat killen med stort H är det(förutom Johnny förstås) altandörrar, hus, fönster, golv och annat som får mig att tappa andan.

Just nu är det mina pelargoner som jag inte kan se mig mätt på. I höstas bestämde jag mig för att testa om jag kunde få dem att överleva vintern istället för att låta dem frysa ihjäl ute. Jag ställde ner dem i källarfönstret, ljust och kallt som sig bör. En skvätt vatten ska de ju ha lite då och då, men av det blev det inget. De blev nämligen helt blockerade av travar av isolering och har inte fått en droppe på flera månader. Så när jag äntligen lyckades få fram dem för tre veckor sen var jag rätt säker på att det var kört. Men inte då - två av dem blommade till och med!
Snacka om överlevare - inte kunde jag bli annat än förälskad i mina små pellisar! Så nu går jag och studerar noga varje dag om det kommit några nya små blad och jag pratar till och med med dem :) Har klippt ner dem, först en gång lite fegt och så en gång till idag då de dessutom fick ny jord. Hoppas nu bara att sticklingarna klarar sig, har inga läckra odlingsklockor så det blir trista plastpåsar som får agera växthus.
Passade på att så basilika och timjan också, mina favoritkryddor. Har citrontimjan i trädgården som brukar överleva vintern, men man kan ju aldrig få för mycket av timjan - det är så himla gott och passar till det mesta. Basilika är också ett måste och det går åt en hel del till sommarens sallader, tomatröror och annat. Ska testa att göra egen pesto - det är ju så himla gott!


Tills basilikan har växt till sig bakar jag andra godsaker istället.

Igår blev det Leilas chocolate cupcakes. Strödde på lite hackade hasselnötter som pricken över i - supergott!

I onsdags åkte vi en sväng till Täby Centrum och passade där på att gå på bokrean. Det blev en ordbok med synonymer, en om altanbygge (mest för att inspirera Johnny till att bygga en stoooor altan) och Under Valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström. Kokboken är fylld med mängder av aptitretande recept som jag längtar efter att pröva!

Köpte också en liten svart vattenkanna som får stå framme för att jag ska komma ihåg att vattna. Hittade en radio som anas längst bort. Radion är från Jula och är en kopia av Tivoli Audio, betydligt mycket billigare var den förstås och det tackar jag för! Skulle förstås vilja ha den äkta varan, men just nu är det ju lite annat som måste prioriteras....
Nu ska jag hämta lite kanel- och kardemummakaffe, ta en liten chokladbit och inspireras av engelska trädgårdar på TV2. Visserligen kommer vi inte att göra mycket åt trädgården i sommar, men drömma kan man ju alltid....
Hoppas att ni får en fortsatt skön helg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är inte svårt att bli förälskad i sina pellisar, det blir jag varje år.

Tänk att man kan bli så lycklig av att se de små krusiga gröna bladen

Kram Lena

Lallis - liv och leverne sa...

Hihi; jag är exakt likadan med mina pellisar:) Skönt att jag inte är ensam. Kram Lallis

Anonym sa...

Måste genast försöka få liv i min mårbackapelargon som jag har nere i källaren :) Tack för inspirationen!

Nettan sa...

Härligt med pellisarna..ska försöka mig på att övervintra mina i år! Å va härligt det är med kryddväxter, min rosmarin har jag plockat från hela vintern, utomhus! Visste inte heller att de små blommorna från plommonträdet doftade! Men nu vet jag det";-) Härligt!!

Kram Nettan

Vitt och Blått sa...

Härligt med pelargoner, det hör våren och sommaren till! Här inne har det hänt massor sedan jag var in! Fina möbler du vill ha, kanske skulle ta ett besök till Möbelgrossen, de ser ut att ha väldigt mycket fint... Vi hade det så skönt i fjällen, strålande som och nu är jag sugen på att få in lite vår här hemma i veckan. Kram Ewa