torsdag 25 juni 2009

En riktigt god morgon


De här första dagarna på sommarlovet känns magiska. Sakta vänjer sig kroppen och själen vid ledigheten, att få göra vad man vill, utan att hindras av alla måsten. Det kan vara svårt att göra sig av med alla måsten, det är så mycket man "borde" göra. Men för vem gör man alla de där sakerna? Är det verkligen ett "måste" eller är det bara jag som gör det till det? Det gäller att sortera bord alla "jag måste" och bara behålla "jag vill" istället. Det kan ju förvisso gälla samma saker, men det får en betydligt bättre klang när man vill göra något istället för att man måste. Ta städa till exempel och jämför "Jag måste städa" med "Jag vill städa". Jag måste ju faktiskt inte alls städa, men jag vill göra det för att få fint. Nog låter det bra mycket roligare då!



Samma sak kan ju gälla träning som kan vara nog så svårt att komma igång med. "Jag måste träna" ökar ju knappast motivationen och träningsglädjen. "Jag vill träna" lurar genast hjärnan att se det mer positivt. Ännu mer lockande blir det om man lägger till varför man vill träna; "Jag vill ut och springa för att jag vill springa Vårruset" var något som i alla fall hjälpte mig de första veckorna jag var ute och sprang. Målbilder har alltid varit en stor hjälp för mig när försökt mig på något som känts motigt och det är faktiskt när jag inte haft något specifikt mål som jag misslyckats till exempel med träning av olika slag.

Grannkatten Tarzan håller mig sällskap.
Att börja springa är faktiskt bland det bästa jag gjort, jag som hatade allt vad löpning var innan. Anledningen till att jag äntligen kom igång och faktiskt också har fortsatt i flera månader nu (även om det inte blivit så ofta som jag tänkt mig), tror jag är just mitt mål. Tidigare har målet alltid varit att gå ner i vikt, men det har inte hjälpt mer än under korta perioder. Nu var mitt första mål att springa Vårruset vilket jag också gjorde. Det kändes som en enorm personlig seger, även fast jag har långt kvar innan jag faktiskt kan springa hela sträckan i ett streck. Nytt mål är att springa 5 km. Att kroppen redan börjar förändras är bara en extra bonus.


I morse sprang jag i skogen före frukost och det var så otroligt vackert! Dofterna, ljuden och synintrycken var nästan överväldigande. Vilken njutning att få leva här just nu! Det var nog det som fick mig att bli lite filosofisk. Det är förstås lättare att njuta av stunden när man som jag är ledig, men försök ändå hitta de där guldkornen som faktiskt finns där fast vi kanske inte ger oss tid till att ta in dem. Låt det bli ett uppdrag du faktiskt vill utföra i sommar, för det är klart att du vill hitta fler stunder att njuta - eller hur! :)

För att komplettera njutningstemat får ni se bilder av vad jag njuter av i trädgården just nu. Jag hade ju tänkt att jag skulle skriva och visa lite bilder från köksmålningen också, men det sparar jag till nästa inlägg - för nu VILL jag måla!

En av pionerna som snart blommar för första gången

Nu önskar jag er alla en riktigt njutningsfull dag!

4 kommentarer:

sand mellan tårna sa...

Hej.

Nix, det är ej peak. har köpt skorna i thailand, köper nästan alla mina skor där, gillar deras sortiment = jättestort!

Just de skorna är av märket diesel och så sköna.

Kram Linda

Vitt och Blått sa...

Låter härligt med ditt mål och att vara ute och springa. Själv gillar jag stavgång bäst och går gärna min slinga som tar en timme vid sjön. Det är så härligt att lyssna på fåglarna och bara fundera.. :) Vill (måste, hihi) börja igen nu efter resan! Kram E

StrandviksVillan sa...

Fint skrivet!
Bra tips att man ska ha en målbild.

Svar: Hihi neeedå inte har jag slipat inte, det ska gå fort ju! Tom så jag efteråt märkte att jag sprayat över lite spindelnät också, ooops!
Det passar förstås bästa att spraya saker som inte ska utsättas för så mycket slitage, färgen håller nog inte så jättebra tror jag.
Ha det bra! Heja heja i löpspåret!

Galleri MochB sa...

Så fina sommriga bilder! Nu börjar snart också mitt sommarlov (om exakt sju timmar :O) och då skall jag bara gör en massa saker som jag vill göra!!!
Ha en skön dag i solen! Kram Mia