tisdag 23 juni 2009

Sommarlov!


Idag är det första "riktiga" sommarlovsdan. Helgen var full av aktiviteter, bland annat midsommarfirande hos lillebror, härligt slappande när regnet öste ner, Ikea-besök och bio. Det blev inte mycket till byggande, men vi behövde verkligen göra något annat ett par dagar, ett par dagar hit eller dit spelar inte så stor roll vid det här laget. Igår låg jag deckad i förkylning, ruskigt frustrerad över att varken kunna njuta i solen eller komma igång med något av alla projekt jag planerat. Men idag känns det bättre igen och nu sitter jag faktiskt och njuter i trädgården, om än i skuggan. Det är som balsam för själen, bara vara, läsa, fundera, planera, titta på allt som växer, ta en kopp kaffe eller lite fruktsallad när jag blir sugen.
Förkylningen gör att jag inte riktigt orkar starta något projekt än, och kanske är det bra, nu har jag inget annat val än att ta det riktigt riktigt lugnt. Det tar tid att varva ner, hittills har jag nästan känt mig stressad över allt jag vill hinna under lovet. Fast så kommer jag på mig själv, herregud, jag är ju ledig i hela sju veckor - det är ju världens lyx! Nog för att det var väl slitigt under läsåret, men nu får jag ju njuta av belöningen :)


Mitt största projekt i sommar är att fixa köket. Om vi skulle ta det enligt Johnnys renoveringsplan så skulle det inte bli gjort på en 3-4 år sisådär. Men nu står jag inte ut längre! Vi kan ju inte ha ett superfint vardagsrum och ett superfult kök, eller hur! Så det blir en enklare budgetrenovering som jag fixar (nästan) själv, Johnny får inte hjälpa mig, han måste fixa med vardagsrummet. Som tur är har vi vår snälla snickare som lovat att bistå mig lite, för att kapa skåp vet jag inte om jag fixar själv. Tanken är att vi ska få en lång köksbänk ända fram till fönstret. Idag har vi väldigt dåligt med arbetsytor så det ska bli härligt! Han har redan fixat en dundersnygg bänk i valnöt som överträffade alla mina förväntningar (hade ju tänkt ek eftersom vi ska ha ett ekgolv, men den är så fin att det inte gör ett dugg att det är olika träslag).


Köket är idag riktigt fult, med svampmålade väggar och ådermålade slitna luckor. Helst skulle jag vilja byta ut det mot ett snyggt kök från Kvänum eller nåt, men nu får jag nöja mig med en ommålning. Det är många som tycker att vi ska behålla köket som det är, eftersom det är tidstypiskt och passar ihop med huset, men det är ju inte riktigt min stil kan jag erkänna. Nåja, nu får de ju som de vill ändå ;). Kvänum har faktiskt ett liknande kök som har inspirerat vår färgsättning. Fast just nu velar jag fram och tillbaka, så vi får väl se vilka färger det blir till slut.



Helst skulle jag vilja tapetsera väggarna, en blommig tapet från Ralph Lauren vore inte fel.....


....eller en randig från samma ställe. Jag har visat de här tapeterna många gånger vid det här laget, men de tål att tittas på igen :)

Det kan förstås vara snyggt med liggande panel också, som vi har i vardagsrummet på väggen mot köket. I mitten mot den grå väggen kommer den öppna spisen att stå.



Eller så tar vi en liknande färg som vi kommer att ha i vardagsrummet, någon nyans av kaffe latte. Det här är sannerligen inte lätt.... Även fast jag tycker att vita väggar är jätte fint hos andra bloggare så är det inte riktigt vår grej. Nu kan det hända att det blir vitt ändå, för eftersom fönstrena kommer att bytas ut snart, eller i alla fall till nästa sommar, är det ingen större idé att tapetsera eller panela väggarna. Det kanske får bli vitt tills dess, och vid det laget kanske jag har hunnit bestämma mig också! För jag kan inte vänta tills dess med att sätta igång, vilket kanske vore det bästa egentligen - vill ha fint nu! I skrivande stund lutar det alltså åt blå luckor och vita väggar, med bänkskivor och hyllor i valnöt, golv i mörk ek. Blir nog fint :)
Golv ja, där velar vi också hit och dit. Företaget i Lettland som vi skulle beställa av ville ha halva summan betald innan leverans och det vågar vi helt enkelt inte. Det varnas ju mycket för att betala i förskott och nu är det väl mycket pengar det handlar om. Därför har vi gått tillbaka till vår favorit från DalaFloda, också det ett mörkt ekgolv.
Nej, nu ska jag ta mig lite frukt och keso, sen blir det en sväng till färghandeln för att titta på färg till luckorna. Kanske rentav ska börja måla i skåpen i morgon, smygstarta lite. Hade först tänkt vänta tills vi blir klara med vardagsrummet så att jag har någonstans att göra av alla grejer, men om jag bara tar ett skåp i taget så går det nog ändå. Varför vänta?! :)

Inga kommentarer: