söndag 7 juni 2009

Loppisfynd och första fönsterbrädan!

Vilken härlig helg det har varit! Jag har hunnit med massor med olika saker och till och med haft tid att läsa och läsa en massa inspirerande bloggar. Idag var vädret dessutom underbart, så jag passade på att springa ett nytt spår i skogen, klippte gräset, beskar syrenerna, hängde tvätt ute och sen satt Johnny och jag och läste en bra stund i solen med ett glas vin efter en god, grillad middag.


Bygget går så sakta framåt och nu är den första fönsterbrädan på plats! Faktum är att fönsterlisterna också sitter där de ska nu, men jag har inte tagit någon bild på dem än. När jag tog fotot satt de inte fast än och var inte färdigslipade, men jag var bara tvungen att pröva hur mina loppisfynd skulle göra sig där i fönstret.


Ja, nog passar ljusstaken där alltid - vilken tur! :) Hmm.... måste nog kolla in bakgrunden lite bättre nästa gång.... Som ni ser har vi mer att göra när tillbyggnaden väl är klar, då ska fasaden och fönstrena bytas ut i hela huset.....



Så, nu blev bakgrunden bättre! En till ljusstake i mässing, eller kallas det kanske för stormlykta? Gillar mässing, det matchar fint till fönsterhakarna.



Jag gillar ju stjärnor också, därför kunde jag inte låta bli de här glasen. Tyvärr fanns det bara fyra, får hålla ögonen öppna efter fler under sommarens loppisbesök.


Det är lite spackling och slipning kvar i vardagsrummet, men snart är det dags att måla väggar och tak. Rörmokaren har lovat dyka upp nästa vecka för att fixa värmegolvet och idag mejlade jag iväg beställningen av golvet. Vi har hittat ett företag i Litauen, UAB Quercus Juventatis som har väldigt fina golv till bra priser. Brädorna är riktigt breda, 190 mm. Vi har fått prover men bestämde oss för en annan nyans, så jag hoppas verkligen att det blir bra. Det är lite läskigt att beställa från Litauen på något vis, men vi betalar först när vi får leveransen så det borde vara ok.

Nej, nu är det dags att sova så att jag är pigg sista veckan innan mina elever får sommarlov!

Önskar er en härlig vecka!

3 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Fina fönsterbänkar! Hur kommer ni att behandla dem? Olja?

Visst är det skönt att sommarlovet närmar sig! Vi har avslutning här på fredag och så jobbar vi lärare till onsdagen i midsommarveckan, sen så...!
Kram Anna

Pellfia sa...

Hej och tack för idag! :) Superskoj att ses, vi får försöka att ses en vända till i sommar... Det får inte gå ett år mellan varven!! :o)

Snygga golv där! Det kommer verkligen bli superfint allting när det är klart! Vilket jobb ni gör och tänk vad galet nöjda ni ska bli när allt är klart. Då kan ni sitta där och skörda frukterna av allt jobb som ni lagt ner.

Nu ska jag ta ännu en kopp te innan jag kryper till kojs!
Kram Ann-Sofi
PS Blev det thaimat? DS

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka fina fönsterbänkar:)
Kram Lallis