onsdag 22 juli 2009

Rom, Wira Bruk och barfotagolv

I fredags kom vi hem från en härlig och väldigt varm vecka i Rom. Där är historien är påtaglig genom alla gamla byggnader och ruiner. Tänk vad de kunde bygga redan då, för 2000 år sedan. Beundran blandas dock med en olustig känsla, hur levde slavarna som byggde den och hur många människor var det som dog här i gladiatorspel och annat, bara för att roa folk?

Peterskyrkan imponerar förstås också så stor och rikt dekorerad som den är. Men även här grusas min beundran, hur hade man råd att bygga så stort? Tänk så många människor man kunnat mätta för de pengarna..... De körde dock med återanvändning redan då, tog bland annat marmor från Colosseum. Nog för att jag har blandade känslor inför Colosseum, men att delvis riva det för att bygga Petruskyrkan och andra kyrkor - nä, jag vet inte om det var en så bra idé.... Påven på den tiden visste att hans "kompisar" var imponerade av den gamla amfiteatern, så därför behöll de fasaden som var mot vägen där de kom åkande in till Rom...... Vad gör man inte för att imponera på sina vänner? Så mycket inspirerande inredning såg vi inte, förutom Flammant som vi hittade av en slump. Där hade jag kunnat köpa ett och annat, men en del av det kände jag igen från Par Courrier och det verkade både enklare och billigare att beställa därifrån istället. Den här tavlan fanns till exempel där, den skulle jag gärna ha i mitt nya vardagsrum :) De sålde också saker från Lexington, som enligt ägarinnan (som hade en svensk mormor) har mycket bättre kvalitet än Ralph Laurent. Det hävdade hon berodde på att Lexington syr upp sina saker i Europa och inte i Asien som RL gör. Så fick man veta det :)
Här hemma har vi så smått börjat komma igång med byggandet och målandet igen. Johnny och grannen har snickrat fönsterfoder och jag har fortsatt med målandet av skåp och luckor. Jag har inte tagit några bilder idag, men ni kan få se lite gamla bilder av vad som hänt sen sist. Ovan ser ni köket som det var från början.



Här är överskåen rivna och bänkskivan på plats. Det känns så mycket större och luftigare än förut! Det är tur att vi ska sätta råspont på väggarna för annars hade jag fått bredspackla hela väggen - oj, så det ser ut!


Här har de fått ett första lagret med grundfärg. Nu är faktiskt färdigmålade och Johnny har gjort nya hyllplan som har kommit på plats. Får ta nya foton i morgon så att ni får se resultatet. Väggarna och kaklet lär nog dröja, vardagsrummet måste bli klart först.

Igår köpte vi kakel och idag har vi köpt handtag till en del av luckorna. Det är lite olika låsanordningar på skåpen men vi ska se om vi inte kan göra om dem så att det blir lika på alla. Vi vill ha handtag i smide på alla luckor och det stämmer ju inte med 40-talsstilen som det varit hittills.


Handtagen köpte vi på Wira Bruk. Om ni har vägarna förbi Roslagen i sommar och gillar smide så måste ni absolut passa på att åka dit. De har mycket fint i butiken som jag skulle vilja ha. Dessutom finns en utställning, ett litet muséum, ett café, den gamla smedjan och den ursöta lilla byn som omger det hela.


De här krokarna vill jag ha att hänga handdukar och grytlappar på, men det får vänta tills nästa besök.

Oj, nu höll jag alldeles på att glömma bort det viktigaste! Vårt golv har kommit! Var förstås tvungen att lägga ut ett par plank för att se hur det kommer att se ut och det blir så himla fint!!!


Ett riktigt barfotagolv :)



Tänk när golvet ligger är på plats på riktigt, fastskruvat och med golvvärme under.... Vilken lycka!


Nej, nu får jag önska er en riktigt god natt! Avslutar med en bild på vår frukostplats, njutbar trots röran!

Inga kommentarer: