torsdag 2 juli 2009

Trädgårds- och kökstankar

Målningen av köket har avbrutits för 4 härliga dagar med mina brorsbarn Lovisa, Emil och Anton. Vi har badat, bakat och till och med tagit en liten tripp till Åland över dagen. Det var kul att få rå om dem riktigt ordentligt och rätt skönt att få en paus från allt vad renovering och inredning heter. Fast nu är jag förstås sugen på att måla, blogga och hitta inspiration på nätet och i läckra inredningstidningar.

Jag har börjat ställa in lite saker i skåpen som är färdigmålade. Det lär nog dock inte bli så luftigt när jag är klar, för det är mycket som ska få plats. Just nu vill jag inte sätta tillbaka skjutluckorna på det här skåpet, Johnny har dock en annan åsikt om det. Får se hur det blir, det är ju ändå jag som ska måla dem innan de kommer på plats..... ;)

I skafferiet är det så ljust och äntligen ser man faktiskt vad vi har där inne. Fast än är ju inte allt på plats där heller och det kommer förstås bli lite mörkare när dörren är målad. Nåja, det blir ljusare än innan i alla fall.


Ovanpå kylskåpet står lite blandade burkar. När vi väl köper ett nytt kylskåp lär det inte få rum någonting där, för då ska vi ha ett högt ett som rymmer både kyl och frys. Så att vi slipper springa ner till källaren varje gång vi ska ha något i frysen, som vi gör nu....

I trädgården är det piontider

Njuter mest av de som är nyplanterade och blommar för första gången.


Jag älskar vildvuxna rabatter, men jag vet inte om pionerna gillar att trängas med prästkragar och annat.

Tror att jag ska anlägga en rabatt som går längs stigarna på framsidan.

Rabatterna på baksidan måste flyttas när vi gör vår altan (kanske, kanske blir det av i slutet av sommaren) och det skulle vara fint med lite mer blommor på framsidan. Kanske ska göra en pionrabatt helt enkelt, det finns ju redan två pioner där, blandat med något som blommer tidigare och senare än pionerna. Helst vill jag egentligen inte ha för många rabatter, rensa ogräs är inte riktigt min favoritsyssla. Därav den nu vilda rabatten på baksidan :) De nedklippta syrénerna får då flytta någonstans där de kan skydda insynen på baksidan.

Men innan det blir en ny rabatt ska jag måla klart köket, skrivbordet, ett sittgrupp med utemöbler, två däckstolar och kanske två garderober. Kan tänkas att det blir av först i höst, det kanske ändå är bäst för blommorna att vänta lite så att de hinner blomma klart.

Nu ska jag hälsa på hos mina bloggvänner och se vad de har hittat på sen sist. Önskar er en skön söndagskväll i skuggan! :)

3 kommentarer:

Sabina sa...

Härligt med nymålat i köket, det blir så fint! Och visst är det fint med vitt!
Du har också en alldeles härlig trädgård!
Ha det så bra och lycka till med renoveringen!

Ocean showroom sa...

Tack för besök hos oss! :-) Vilka härliga bilder du visar. Ser att du är lärare (jag också) så då tänker jag att du njuter för fullt av den härliga sommaren. Kram alexandra

Anonym sa...

Vilka härliga bilder med blommor du visar.

Vad spännande att se hur det blir i köket när det är klart. Man kan ju redan se vilken skillnad lite vi färg gör.

Underbart att ta lite paus i renoverandet och vara med barn, det är såå befriande och så får man ju nya krafter på köpet.

Ha det så skönt i värmen

Kram Lena