torsdag 30 juli 2009

Den röda tråden

Regnet öser ner, men här inne är det varmt och mysigt. Har gått igenom korten jag tagit de senaste dagarna och fann en tydlig röd tråd - de vackra rosorna jag fick av Johnny på min födelsedag finns med på nästan alla bilder. De fann sin plats i den blå krukan jag haft i säkert tio år. Tröttnar aldrig på den intensivt blå färgen, spelar ingen roll vilka trender som råder. Med rosorna följde Morbergs kokbok som jag funderat på att köpa -utan att jag sagt nåt till Johnny! Men han känner mig, vet vad jag vill ha, oftast i alla fall ;) Vi prövade spagetti bolognese (se receptet här, det är samma grund som till lasagnen) redan samma kväll, den blev supergod!

Brödet på bilden förberedde jag kvällen före genom att blanda ihop alla torra varor. Före frukost blandade jag mjölblandningen med filmjölk och sirap och så fick det gräddas i 45 minuter. Det är Leilas filmjölkslima och det är faktiskt det godaste brödet jag ätit! Dessutom superlätt att göra! Trots att det är ett bakpulverbröd så var det lika gott två dagar efter det bakats. Jag bytte ut russinen mot torkade blåbär och la till valnötter, det är bara att variera med det man tycker om och har hemma. I fönstret står andra presenter som jag fick av min lille bror och hans familj. En liten låda med hängen av stenar att fästa i bordsduken så att den inte blåser i väg och en oljelampa. Vitt och blått med stjärnor, de känner mig rätt så bra de med!



För att alla gäster skulle få plats monterade Johnny ihop de nya utemöblerna som sen ska stå på altanen (när den väl blir klar...). Känns härligt att äntligen kunna använda dem, som jag längtat!


Den här har jag också längtat efter! Har inte prövat den än, men den gör sig väldigt bra på den nya köksbäken :) Beställde från Bagaren och Kocken och de var väldigt snabba med leveransen. Köpte dessutom lock till mina svarta Margareteskålar, måttsats från Nigella, en slickepott och två skärbrädor. Mycket svart blev det...

Måste bara visa presenten jag fick från min brorson Linus, ett häfte med experiment och ett ljus han har gjort i skolan. Till och med han vet vad faster uppskattar!


Snart fredag -härligt för er som börjat jobba! Önskar er alla en skön helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!

Människa vad fiona saker du har, jag gillar allt.

Bagaren och kocken vågar jag inte ens gå in på för jag kommer bli urfattig då :)

Trädgårdsmöbeln ser ut som en klassisk trädgårdsmöbel ska se ut. Helt perfekt!

Hoppas din dag var bra och att du har en bra sommar

Kram Lena

AG sa...

Gratulerer! Så mye flott du har fått:) Flotte utemøbler også, kjempefint med kryss i stolryggen!
Ønsker deg en fin dag!
Klem AG