onsdag 29 oktober 2008

Vemod i trädgården

Idag blev det en riktigt lång frukost. Tände ljus, det var ju så dimmigt och grått ute. Satt i lugn och ro och läste tidningarna, så himla skönt. Tankarna vandrar så lätt när det inte finns någon tid att passa. Får lust att skriva dagbok då, skriva ner alla idéer och tankar som far fram. Men det blev inget skrivande idag för suget efter att fotografera tog över.....

Azalean har flyttat ut i köket och fått sällskap av en ljuslykta som säkert finns i nästan var mans, eller kanske snarare kvinnas hem.....

Ett litet hus som är en avbild av Järnboden i Harg där jag var i somras. Jag har länge sneglat på alla fina zinkhus man ser hos många bloggar, men det fick bli ett i keramik istället, som minner mig om mitt besök i Harg och loppisen i Norrskedika.

Här är "riktiga" Järnboden. Här satt jag faktiskt och skrev dagbok medan regnet föll på markisväven. När jag är ensam någonstans, på ett fik, en tågstation eller en buss får jag också sådan lust att skriva. Skriver alldeles för lite nu för tiden, brist på tid och ensamhet tror jag. Fast som Peter LeMarc sjunger; "Du äger din tanke och tid. Låt ingen ta det ifrån dig". Lite mindre TV-tittande skulle ju kunna ge tid åt skrivande. J lär ju bli kvar i TV-soffan i källaren så då har jag ju min ensamhet som jag behöver bör att ge tankarna och orden vingar. Något att tänka på....

Efter frukosten tog jag en tur runt huset. Det var länge sedan jag visade bilder från bygget, men det händer helt enkelt inte så mycket just nu. Panelen börjar dock så sakta komma på plats och takstolarna är inbyggda på ena sidan. Ett fönster till är färdigmålat och väntar på att monteras till vänster om öppningen för altandörrarna. Hoppas att det kommer på plats i helgen. Till advent hoppas jag på ett fönster till, skulle så gärna vilja sätta upp stjärnor.....

En palm och en murgröna samsas med några vissnade sommarblommor. Dags för dem att få komma in i värmen nu. Stolarna och zinkbaljan köpte jag på en loppis i Norrskedika, innan jag åkte och fikade vid Järnboden. Det blev ett och annan shoppat på den turen :)

Ett Åkeröäpple hänger ensamt högt uppe i kronan.


Vi planterade björnbär förra hösten och sent omsider mognade de efterlängtade bären. De var inte många, men goda var de!




Bladverket är lika vackert som rosen, så mörkt och glänsande i kontrast till den gyllene blomman.

Lavendeln kom igång sent, men det är jag bara glad för nu. Hoppas att den överlever vintern, jag har inte haft någon tur med lavendel förut.
Det är vemodigt så här års i trädgården, men samtidigt vackert. Blommorna finns på baksidan, måste se till att plantera mer på framsidan vid ytterdörren, det är ju det man ser nu på hösten.
Nu ska jag åka en sväng till Täby Centrum och se om jag kan hitta något roligt. En tröja, ett par byxor, krokar till garderoben och en liten hylla till toaletten är det som står på listan. Även om jag inte lyckas shoppa något får jag i alla fall med mig "mina" killar hem, två av mina brorsbarn. Ska träffa dem, deras mamma och lillasyster där. Blir så glad att de fortfarande vill komma till sin faster, får passa på att njuta medans tid är. Längtar tills deras lillasyster blivit lite större så att hon också kan komma och bo här hos oss ett par dagar. Härligt att ha det och se fram mot!
Hoppas att ni också rår om varandra lite extra nu i höstmörkret!

4 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Du har helt rätt i att man skulle ta sig mer tid till att skriva. Bloggandet är förstås ett sätt, men det är inte allt som passar sig där.
Hoppas att du hittar din tid...
Kram Anna

Sjöboden sa...

Hmm.. känner igen det där. Men på nåt sätt är tankarna bättre i huvudet än det som kommer ner på pappret när jag väl skriver..

Huset var UNDERBART sött, mycket charmigare än zinkhusen tycker jag!

kram caroline

Lärarbostaden i grönskan sa...

Skrev visst min kommentar till det här inlägget på förra inlägget, oops! Så du kan läsa där istället!

Kram

StrandviksVillan sa...

Oj, du har "blivit blå"! Snyggt!

Jag älskar såna där stormlyktor av glas, använder min egen jämt och ständigt!