söndag 5 oktober 2008

En skönt effektiv lördag

Av och till har jag funderat på om jag verkligen ska fortsätta att blogga. Ibland drabbas jag av prestationsångest, jag måste ju visa en massa vackra bilder och skriva inspirerande texter så att mina besökare blir nöjda. Bygget går otroligt långsamt framåt och hemma har höstens mörker trängt in i hela huset. Många timmar har jag suttit och surfat runt på jakt efter andra bilder som jag vill visa er, oftast utan att hitta just den där bilden jag har i tankarna.
Sen så funderade jag på vad jag tycker om hos andra bloggare och insåg då att det är just det där vardagliga som är kul att få ta del av, helst med egna bilder som visar något från bloggarens liv. Stylade bilder från inredningstidningar, butiker och annat är förstås kul att se, men det är ändå det personliga som inspirerar mest. Så nu får ni hålla till godo med mina funderingar och foton av de små guldkornen jag ibland får syn på i byggröran.

Bygget går så sakteliga framåt :)

I går var det en underbar höstdag och äntligen började det ljusna både i sinnet och i huset. Morgonen började med DN Bostad (ingar särskilt inspirerande reportage den här veckan) och morgonprogrammet från TV4 som sände varma och soliga bilder från Alicante och Volvo Ocean race. Sen ett underbart inspirerande pass på Friskis & Svettis med Camilla som sprudlar av energi och glädje och får oss alla att kämpa så att svetten formligen rinner.
Därefter fick jag ladda med havregrynsgröt, banan och kanel innan det var dags att dra på blåbyxorna. J hade laddat upp med panel som skulle grundmålas och det var ett perfekt jobb denna underbara höstdag.

När "torkställningen" var full tog jag äntligen tag i tvättstugan som jag negligerat så länge.

Här hade vi pannrummet till förra året då vi bytte ut åbäket mot en luft-vatten-värmepump. Först tänkte vi ha förråd här, men när J väl målat golv och väggar så fick vi för oss att ha tvättstugan här i stället. När det blir dags att dra om avloppsrören ska golven bilas upp och då är det tänkt att det ska bli klinkers på golvet, men tills dess får det duga som det är. Det är synd att jag inte har någon "före-bild" så att ni kan se den enorma skilnaden mot hur det såg ut tidigare.


Jag började med att ta tag i det som behövdes strykas.


Här förvarar jag handdukar och dukar....


... och här ligger våra lakan och örngott.

Örngott som mammas mormor Emma har broderat.


Strukna löpare får hänga i galgarna tills jag får lust att använda dem igen.


Almanackan såg så tråkig ut.....


Så den fick äntligen på sig ett nytt fodral jag broderat för ett par veckor sen.



Det är här jag sitter och syr. Det är himla skönt att kunna ha symaskinen stående på bordet, färdig att användas när andan väl faller på.


Hyllor med krukor och annat smått och gott.



På skrivbordet finns plats för lite olika sorters förvaring. Det gamla syskrinet är mormors gamla och den lilla vita lådan kommer från Zandvoort.


Zinklåda med många fack från Indiska.



Hörnskåpet från landet har fått ny färg och rymmer både krukor, tvålfat, prydnadssaker och tyg.


Här gömmer sig bland annat mängder med ljusstakar.

J har monterat upp en träskiva och jag har sytt draperiet som döljer torktumlare, tvättkorgar och tvättmaskin (som fortfarande står kvar i gamla tvättstugan i väntan på att vi kopplar in vatten.....). På ena kortväggen finns ett draperi i samma tyg som döljer fula vattenledningar och annat.



Glasburkar med tvättmedel och en tvättbräda som jag köpte på loppis i somras.


Ett krus med presentpapper.


Efter pizza och TV-tittande med grannarna avslutades kvällen med dagboksskrivande i skenet av ett levande ljus. Jag har skrivit dagbok så länge jag har kunnat skriva, inte varje dag, bara då och då när jag får lust. Bloggandet påminner ju onekligen om dagboksskrivande, fast här är den stora fördelen att jag får kommentarer från er.


Det är ju det som är så himla roligt med bloggandet, det är därför det inte går att lägga av. Distanskursen i Uppsala har jag däremot hoppat av, måste få vara ledig när jag väl är ledig och glömma allt vad jobb heter. Fast nu blir det ännu mer jobb ett tag framöver, för nu är det dags för utvecklingssamtal. Eftersom eleverna nu har rätt at få skriftliga omdömen i ALLA ämnen lär det ta sin tid.... Men då och då ska jag nog lyckas ta en paus och skriva ett litet inlägg igen :)

10 kommentarer:

Sjöboden sa...

Men hallå tjejen, du får inte sluta blogga, du har ju hur mycket som helst att blogga om, det visar ju detta inlägget!! Prestationsångest är dumt. Vi är ju vanliga dödliga. Ska jag vara ärlig tycker jag det är skönt med en o annan operfekt bild, då slipper man det där med ångesten
:-D
Vilken ordning på lakan och handdukar!! (nu fick jag allt lite ångest iallafall). Tvättstugan har lite likheter med vår, ska visa den snart.

Ha en skön vecka!

StrandviksVillan sa...

Vilket omfattande inlägg! Bra gjort! Kul att läsa om din vardag och hur texten följde bilderna :)
Jag brukar skriva åt andra att ta hellre en paus än att sluta helt och hållet. Tids nog kommer inspirationen åter och visst kommer vi sakna dig om du försvinner från bloggvärlden...

StrandviksVillan sa...

Svar: Nu har jag fotat och fotat idag med min nya Canon PowerShot SX 100 IS och hittils är jag väldigt nöjd, men det tar nog ett tag att lära sig allt! Motivet som blev mest avbildat idag var det vackraste av alla: Lillebror A!

Anonym sa...

Hoppas verkligen inte du slutar blogga! Det är ju just det här som är så roligt att få följa varandras vardag och det innebär ju att ta del av allt som händer, så som renoveringar och funderingar : ) fina bilder du visar upp! Vilken härlig ordning du har bland dina strukna handdukar, lakan och dukar. Det inspirerar mig verkligen att ta tag i min ostrukna röra hemma i skåpen!

Ja visst är Guteblandning och kalkstensdrömmar härliga teer! Men den här gången blev det faktistk Svinhusblandning och Santa Maria kyrkoblandning som fick följa med hem, valet föll på de fina etiketterna ; )

Kram Maria

sand mellan tårna sa...

Vilket jätteinlägg!!! Roligt!!!

Du har helt rätt, ralph har gjort tapeten.... hihi, vilket öga du har för sånt....

Kram L

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Instämmer med de andra, låt det inte bli betungande med bloggen, bara roligt! Med dagens möjligheter med bloggkoll och läslista får man ju serverat när någon gjort ett nytt inlägg :o) Kram Petronella

Mary-maraisan sa...

Ja din tvättstuga har ju inga likheter med min i alla fall... *avundsjuk*. Måste få till lite ordning i mitt tvättkaos! Vikt tvätt å fina tvättmedelsburkar osv.. Dukar i rad på galgar!
Tack för inspirationen!

Lösvirkesbyggarna sa...

Ja varför leta efter de perfekta bilderna, när det är precis som du säger - det är andras liv och vardag man blir som mest inspirerad av! Hoppas att du orkar hänga i för jag gillar din blogg!
Kram Anna

Anonym sa...

Du får kommentera var och hur du vill på vilken blogg spelar absolut ingen roll! Jag kommer fortsätta uppdatera min första blogg oxå : ) Jag är bara glad att du vill läsa dom och att få en kommentar värmer alltid hjärtat.

Kram Maria

Pellfia sa...

Men inte ska du väl få prestationsångest... tänk på oss stackare som läser din blogg vilken prestationsångest VI får när vi ser hur fint du har det i linneskåpen och annat!! Den ångesten är inte att leka med! ;o)

Vad jättefint ni får det!! KUL!

KRAM
Ann-Sofi