fredag 2 maj 2008

Om det blir fint väder i morgon....



..... Skulle jag gärna sitta och njuta i solen i den här stolen från Flamant. Idag har det både varit kallt och regnigt så det har inte blivit nåt gjort i trädgården som jag hade tänkt. Blir det bättre i morgon så blir det ogräsrensning och krattning. Det är inte alltför ofta jag rensar i rabatterna, det ska jag erkänna. Förra året bestämde jag mig för att börja på nytt (eller helt enkelt rensa bort alla spår från sambons ex) och sen dess har jag inte hunnit plantera så mycket. Det är med andra ord väldigt glest mellan plantorna, vilket gör att allt ogräs, framför allt tistlarna, syns så väl. Har tänkt plantera tätt så att ogräset helt enkelt trängs undan, men först vill jag se hur rosorna och pionerna tar sig, som jag satte i höstas. Lavendel planterade jag i kanten av ena rabatten, men det var inte många av dem som överlevt vintern. Kanske ska satsa på nåt annat istället.... fast lavendel är ju så himla fint! Förra helgen sådde jag lavendel i en äggkartong som ska stå i kylen 2-3 veckor medan fröna gror. Får se om det kan bli några plantor av dem. De kanske klarar sig bättre om de planteras ut redan när de är små, istället för att de vant sig vid nåt varmt och mysigt växthus först. Ja, ja, jag får pröva och se.

Foto: Sofiero slott och slottsträdgård

Inga kommentarer: