torsdag 6 november 2008

Krukväxter och månfönster


I lördags tog jag äntligen in de sista krukväxterna som haft ett väldigt långt sommarlov ute i trädgården. Det var ett och annat ogräs som slagit rot i krukorna, så jag passade på att planera om dem och av bara farten fortsatte jag med de blommor inne som länge suktat efter lite ny jord och större krukor.

Det är väl på våren man ska pyssla med sånt, men bättre sent än aldrig.... ;)



Jag har haft en gullranka som slingrat sig runt fönstret i vardagsrummet. Den började se så gles ut att jag klippte ner den och satte en hel rad med sticklingar.

Nu blev det ärligt talat väl många krukväxter här hemma, men så småningom blir det ju fler fönster att spirda ut dem i.
Vet inte än om jag vill ha gullrankor i nya vardagsrummet.... eller någon annan stans heller.... ibland käns det lite för .... ja, det blir lite farmorsvarning om ni förstår vad jag menar.
Samtidigt blir det hemtrevligt med lite gröna växter. Fast helst skulle jag bara vilja ha olivträd,

hjärtan på tråd, myrten och .....

.......murgröna. De två sistnämnda brukar jag ganska snabbt ta död på, hjärtan på tråd går dessto bättre. Olivträdet köpte jag i våras och det har vuxit som bara den i sommar, hoppas bara att det överlever vintern i den torra och varma inomhusluften.....

I söndags fick jag se att de sålde amaryllisar på Ica och det kunde jag bara inte motstå, även om det kanske är lite tidigt med julblommor.... De hade bara vit-rosa sorter, vita hade jag ju tänkt mig, men jag kunde ändå inte låta bli att köpa mig en.
Köpte mig dessutom en mini järnek. Har aldrig sett att man kan köpa sån i kruka. Det är jätte fin i färgen och har läckra, glänsande blad. Funderar på om jag ska pröva att klippa den nedtill, så att det mer blir som ett miniträd.

Sista riddarsporren fick också följa med in....
.... likaså säsongens sista ros.

Ett till fönster har kommit på plats, inte så stort, men litet och gulligt! Nu till helgen så verkar det faktiskt som om mina bröder äntligen kommer hit och hjälper oss att dra elen. Det ska bli så kul att ha dem här, längtar tills de kommer!

Kan ni förstå, i morgon är det redan fredag!

2 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Vad fin järneken är! Det låter som en bra idé att klippa den i trädform.

Gillar månfönstret! Vi har fyra stycken sådana som väntar på att bli insatta i våra gavelspetsar.

Ha en riktigt bra helg!
Kram Anna

Sjöboden sa...

Hihi.. vad jag känner igen mig... Vilka växter som "gäller" och problemen med att hålla dem vid liv..suck.

Krma C