söndag 16 november 2008

Rensa i röran

Idag skulle jag städa skrivbordet lite så att jag fick rum att jobba. Det tog mig elva timmar, för när jag började rensa kunde jag inte sluta. Inte nog med att huset är aningens övermöblerat, det är proppfullt med saker också (inte helt ovanligt kanske ;)). Jag gillar att rensa och har ärligt talat inbillat mig att jag är rätt bra på det. Idag insåg jag att jag bara har lurat mig själv, möjligen är jag bra på att rensa bland mina kläder, men med papper, böcker, tidningar och kataloger är det en helt annan sak. Flera kassar med papper och kataloger och en hel säck med gamla pärmarhar jag burit ner i källaren. Gud så skönt!!!!!!! Hann till och med rensa lite i byrålådorna i hallen, fast där finns det mer att göra nästa helg.

Rensningen började egentligen redan förra helgen, när min bonusson och jag sorterade bort gamla leksaker som han inte ville ha kvar. När vi tog ut lådorna i de platsbyggda garderoberna fick jag syn på tapeten som gömmer sig där inne. Visst är den söt! Det måste vara original, från 1947. Säkert var det ett barnrum här då också.

Helst av allt hade jag velat möblera om i hallen idag, men jag vågar inte riktigt säga det till J - han har ju redan lite mycket med bygget. Får så lite frön först, kanske visa de här bilderna ;)Precis som överallt i huset är hallen också övermöblerad.

Ja, ni ser ju. Jackorna till vänster kanske inte är mycket att göra åt, men krokarna till höger som ryggsäcken hänger på skulle ju kunna tas bort. Det finns ju krokar på andra sidan också. Sen ser ni byrån, den blockerar ju halva dörröppningen till vardagsrummet. Det blir inte bättre att vitrinskåpet döljer andra halvan inne i vardagsrummet, men det kommer att flyttas sen när det blir gott om plats därinne - om vi nu ska ha kvar det..... vore ju snyggt med ett vitt......


Så här blev det utan byrån - vilken rymd! Ignorera panelen och de lila (!) väggarna, de ska fixas till när vi lägger värmegolv och klinkers. Kanske man bara ska ha en stor spegel på väggen till höger, eventuellt med en hylla under?

Eller en stol och ett litet bord (som nog får målas vitt i så fall)? Om vi möblerar om snart måste vi nog ha ett litet bord att ha en lampa på, taklampan ger så himla trist ljus.

Det här ser bättre ut. Fast egentligen behöver vi ingen stol....

Vi har ju den här uppfällbara pallen innanför dörren. Som vi nästan aldrig använder eftersom det är saker ivägen som hänger på krokarna ovanför..... Ja, vi får väl se om jag kan hålla mig eller om jag kanske försöker övertala J om att det är absolut nödvändigt att möblera om just nu. Om jag bara kunde bära ner den vita byrån nerför trappan skulle jag nog göra det i smyg och helt enkelt överraska honom. Kanske jag skulle be grannen om hjälp.....

Det har faktiskt hänt en hel del på bygget i helgen, titta får ni se!


Ett fönster till är på plats och nästan hela fasaden mot gräsmatan är klar. Idag har de dessutom tagit bort fönstrena på sidan för att flytta limträbalken ovanför karmen. Vi ska nämligen ha spotar i fönsterkarmarna och limträbalkarna krånglade till det. Nu sitter de på plats igen och nu ska det fungera med en spot över varje fönsterluft.

Tänkte rapportera lite om soffgrubbel också, men det får vänta tills nästa gång. God natt!

2 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Jag tror på rymd, bara det finns plats för förvaring ändå.
Det skulle bli fint att ta bort byrån!
Jättefina fönster förresten! Vi har börjat sätta in våra också! :)
Ha en bra vecka!
Kram Anna

StrandviksVillan sa...

Jag röstar för en spegel på den väggen där byrån stod och kanske en liten grund hylla under för ljus och pynt.
Lycka till och ha en bra ny vecka!