söndag 30 november 2008

Julshopping i Stockholm




I går hade jag en underbar dag i stan! Jag hoppade av t-banan vid Östermalmstorg och gick upp mot Sibyllegatan. I vanliga fall brukar jag gå mot vänster för att kila in på Lilla Soffbutiken där de har jätte mycket att titta på, men i går gick jag direkt mot Humlegårdsgatan.
Utan att smita in på Östermalmshallen för att känna alla ljuvliga dofter började jag med Bruka och fortsatte sedan ner till Koffert. Det var en njutning att gå där och titta på alla saker och jag hade kunnat köpa hur mycket som helst. Men... nej, jag besinnade mig som tur var. Det mesta är helt underbart men aningens för lantligt. Fast hade jag hur mycket pengar som helst skulle jag nog shoppat loss ändå - en del av mig är ju precis så där lantligt romantiskt. Men just nu lutar det mer åt... ja, New England/Danmark - ingen överraskning va?!

Nästa stopp blev Hans Mikaels butiker, först den ljusa och sen den mörka. Lyckades mot förmodan hålla i plånboken här med, men jag som sparar på vackra röda kulor ska göra ett besök där när det är julrea - de hade helt underbara julgranskulor!

Snett över gatan ligger Dis som har lite mer orientalisk stil. Där köpte jag en vacker skål i .... ja, tenn kanske det är, med sirligt mönster. Den var precis rätt - var riktigt lycklig när jag gick därifrån med den i en påse!
Nere vid Humlegården svängde jag vänster mot Stureplan. Där hade jag tänkt gå Birger Jarlsgatan åt höger, till Lexington och Sia, men tiden sprang iväg, får ta det nästa gång. Det blev en fika på Waynes Coffee på Kungsgatan. Latte med hasselnötsmak - supergott!


Stärkt av mackan och latten gick jag in på Stockhome, där man kan hitta allt möjligt roligt. Jag har letat länge efter vita tallrikar och här fanns det riktigt fina, för bara 39 kr. Fast tallrikar är ju inte riktigt prioriterat just nu, det får bli en annan gång.


Bredvid Stockhome finns en rulltrappa som går upp Regeringsgatan. Fortsätter man sedan Regeringsgatan mot Hamngatan så måste man förstås passa på att kolla in Slettvoll! Åh, vilken underbar butik!!! Ni skulle se disken, hög och helt svart med svarta stora lampor ovanför - så himla läckert!!! Det kändes mer som en bar i New York, inte för att jag har varit i New York men jag inbillar mig att barerna där ser ut ungefär så ;) Det var en sån där feel good butik, där man får den där känslan av att.... "så här vill jag ha det hemma - Precis så här" Naturligtvis var det inte helt billigt, så shopping där får vänta. Men inspiration fick jag i alla fall med mig, i massor!


NK ligger inte långt därifrån. Dit måste jag varje gång jag är i stan, för där finns ju både Newport och Lexington. På Lexington köpte jag två grytlappar och ett par kökshandduker. På Newport gick jag länge och väl, tittade på detaljerna, färgerna, möblerna. Om det är möjligt så känner jag mig ännu mer "hemma" på New Port än på Slettvoll. Tokdyrt är det förstås, men ett hjärta och en gran i plåt lyckades jag få med mig i alla fall, 25 kr/st, det var lagom pris!

Te köper jag alltid när jag är på NK, för de har världens (?) godaste chai-te - otroligt kryddigt och gott!

Om man går ut under gatuplanet, i Hästskogången hittar man H&M, Stockhome och American Classics - för riktiga Amerika-fans. Får lite panik där, det är väldigt mycket saker i butiken. Men jag har köpt en fin filt där, nästan som den amerikanska flaggan, så man kan göra en del fynd om man står ut med allt bling-bling.

Sen sprang jag nästan till Hötorget, klockan var redan halv fyra. Köpte grön mossa (ids inte leta efter mossa under snön som fortfarande ligger kvar här) och lummer som jag ska dekorera några ljusstakar med. När jag var klar var klockan kvart i fyra, vilken tur, då hann jag med Årstiden också!
Här gällde det att ha tålamot, det var väldigt mycket folk och butiken är inte särskilt stor. Men det är värt det, för där finns så mycket vackert att titta på. De hade väldigt fina rostiga bokstäver som jag skulle kunna tänka mig, frågan är bara vilka bokstäver.... Tror de kostade 160 kr/st, inte så farligt, men ska man få ihop till ett ord så rinner det ju lätt iväg. Får fundera lite till på det. Ska ju ha nånstans att ställa dem också, får nog vänta tills bygget är klart.... Köpte i alla fall några stjärnor i metall och två vackra band.




Det var gårdagen det, men helgens inredningslycka fortsatte idag. Vi skulle till Nacka och då passade vi naturligtvis på att åka till Zandvoort. Tredje butiken den här helgen där jag känner mig helt lycklig. Vid närmare eftertanke är den faktiskt ännu bättre än New Port. Lite mer.... elegant, på något vis. Ja, där finns så mycket fint, skulle vilja gå omkring där i flera timmar och bara njuta! Hittade ännu finnare tallrikar där, än på Stockhome. Vita, något nötta i kanten. 115 kr/st, dyrare än Stockhome förvisso, men billigare OCH snyggare än Matteus. Har önskat mig dem av mina föräldrar, tror att jag slår till efter jul om jag inte får dem. Hittade en lampa som jag föll pladask för (se bilden ovan), den skulle passa perfekt på mitt nya skrivbord :). De hade underbara brickbord också, ska nog slå till på ett när bygget är klart. Köpte två söta ljusstakar för värmeljus och en vacker penna från Tine K (överst i dagens inlägg).
Det blev inte många bilder idag, får visa kort på inköpen sen när allt kommit på plats. Nu måste jag sätta igång och planera lektioner för nästa vecka. Om jag är snabb kanske jag hinner pyssla lite efteråt :)

6 kommentarer:

Magdalena Martin sa...

Det må jag säga! det var en riktigt ordentlig runda! :D
vet ju vilken tid det tar, men vad roligt det måste ha varit att hinna få se så mycket fint! även fast man inte kan handla allt fint man ser, inspiration är ju gratis -tur det!
Må så gott :)
Magdalena

Lösvirkesbyggarna sa...

Vilken härlig dag! Jag antar att du inte var ensam i affärerna den här helgen! ;)
Jag ser verkligen fram emot bilderna på dina inköp.
Jag är mycket bättre från min förkylnng, tack för omtanken! Men hostan får jag nog stå ut med ett tag till.
Kram Anna

Vimsingen sa...

oj, att du han med alla dessa affärer på en dag! Låter som en helt fantastisk dag.
/Vimsingen

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej min kära bloggvän!

vilken underbar dag du verkar ha haft i stockholm! Önskar ibland att jag bodde lite närmare en större stad, men antar det hade varit förrädiskt för min plånbok;) Har iallafall min syster i stockholm, så nästa gåmg jag besöker henne, får det blir en tur till några av butikerna du skriver om. Fint du har julpyntat hemma! Hoppas att det gick bra med omdömesskrivande och utvecklingssamtal1 Nu har vi snart ett härligt jullov att se fram emot!

Stor kram Amanda

Sjöboden sa...

Vill oxå kunna shoppa i stockholm!

kram :-)

Anonym sa...

Hej du, och tack för en härlig rundtur i huvudstaden, inte utan att man skulle velat var med en sväng. En del affärer där som lät riktigt intressanta.
Det där med hur offentlig man är på sin blogg är naturligtvis upp till var och en, jag var bara lite nyfiken på hur folk resonerar. Är inte alls ute efter att påverka folk i ena eller andra riktningen.
Kram från en förkyld Viveka som sitter uppe och snorar och nyser i stället för att sova. Tur att det finns bloggar att läsa..