söndag 20 juli 2008

Himla och loppisfynd

Igår fick jag för mig att åka till Himlas lagerbutik som ligger utanför Uppsala. På deras hemsida såg jag att den tyvägg var stängd, men de hade istället en sommarbutik i Norrskedika, utanför Östhammar. Då slog det mig att Roslagsdrömmar tipsat mig om en stor bakluckeloppis som är i just Norrskedika på lördagar under sommaren. Två flugor i en smäll med andra ord!

Loppisen var definitivt den största jag varit på, det var galet många utställare och besökare. Jag rekomenderar den verkligen för alla loppisfantaster. Jag var där först vid tolv, så jag missade säkert många godbitar. Hittade dock flera emaljerade saker från Kockum som jag inte kunde låta bli, en mugg, två trattar och ett litet tvättfat.


En häftig regnskur gjorde slut på mitt besök där, men när det lättade igen hittade jag två andra loppisar. På den ena gjorde jag mitt bästa fynd, som fick mig att känna mig som en ..... riktig loppistjej - om ni förstår vad jag menar ;-)



Ser ni stolarna, de är sådär sirliga och härligt slitna. Sitsarna behöver bytas ut, men jag tror jag syr några dynor tills J får tid med det. Man blir lite vit om händerna när man tar i dem, borde jag kanske måla om dem trots allt? Ni som kan sånt här - hjälp mig, snälla!


Jag köpte en stor zinkbalja också, den anas där mellan stolarna. Ska ordna blommorna i den lite finare, slängde bara ner dem som stod närmast för att jag skulle fota innan solen gick ner.

Sen var det dags för ett besök hos Himlas sommarbutik. Köpte lite smått och gott, bland annat dynor till de nya utemöblerna (som också får ligga nerpackade till nästa sommar... snyft...).

Påväg söderut igen hittade jag ett annorlunda café i Harg (i Norrskedika hade de inte ett enda fik - mycket märkligt, de hade ju kunnat tjäna multum så mycket folk som var där i lördags). Järnboden, som huset heter, byggdes 1758 för lagring av stångjärn inför skeppning till Stockholm. Nu är det konstutställning där och ett personligt litet café. Där satt jag och lyssnade på regnet som smattrade på markisväven med ägarens vovve liggandes vid mina fötter. Riktigt mysigt var det!

Har mer att rapportera, men det får vänta till i morgon :-)
Hoppas att ni får en härlig söndagskväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina loppis fynd du gjorde på bakluckan och i Himlas sommarbutik : ) hi hi jag var oxå in en sväng på bakluckan i lördags på väg hem från Gräsö och gjorde lite små fynd, och i Himlas butik fyndade jag fina kökshanddukar! Vilka fina stolar. Och vad roligt att du fyndade däckstolarna!

Kram Maria

sand mellan tårna sa...

Fina stolar, brukar själv gå på både Himla och bakluckan, bor ju mycket nära!

Kram L