tisdag 29 juli 2008

Skrivhörna

Oj, en hel vecka har gått sedan jag skrev sist! Som så många andra har jag förstås njutit av värmen (fast det var ärligt talat i varmaste laget.... orkar ju inte ens sy och måla!) och dessutom har jag haft mina två brorsöner här i tre dagar. Igår skjutsade vi hem dem igen och då fick vi följa med familjen ut i skärgården över dan. Det var förstås helt underbart skönt, åka båt, bada, äta god mat och umgås med familjen. En perfekt födelsedag!


Bygget har ju äntligen kommit igång, men bilderna finns sparade i den andra datorn, så jag får vänta med att visa hur långt de har kommit. I det blivande vardagsrummet har jag bestämt mig för att ha ett skrivbord framför fönstret. Där ska jag sitta och titta ut över trädgården och upp på himlen, få inspiration till jobb, måleri- och syprojekt och bloggande. Det är inte alls samma sak att stirra in i en vägg, som jag gör nu. Dessutom är det faktiskt min bonussons rum. Han är förvisso bara här var tredje helg, men ändå, det är ju hans rum och jag kan förstås inte fixa till det på mitt sätt där. Men snart så! Ja, min skrivhörna kommer förstås att finnas i vardagsrummet, men det gör inget. Bara jag får sitta vid mitt fönster och drömma.... :-)


Jag har tänkt mig ett nätt skrivbord, det får inte vara för klumpigt. Har kollat på loppisar och auktioner under sommaren och förra veckan hittade jag det äntligen. Tittade in på en loppis där jag bor som jag inte ens lagt märke till förut, och där stod det! 900:- kostade det, ett riktigt fynd! Jag avslöjade för tanten som sålde det att jag ska måla det vitt och då tittade hon på mig som om jag var galen. "Men ska du måla ett så fint jugendskrivbord?" Jag trodde nästan att hon skulle vägra att sälja det till mig, men det gjorde hon såklart inte. Nu står det upp och ner på matbordet i det belamrade vardagsrummet där det råder full kaos just nu. Foto kommer senare.




Ungefär så här ser skrivbordet ut. Tror att det kommer att bli superfint med lite vit färg!


Till skrivbordet måste jag förstås ha en stol. Man kan knappast påstå att det är lätt att hitta en snygg skrivbordsstol.


Den här från Ikea är nog den.... minst fula skrivbordsstolen jag hittat. Jag vet att jag sett snyggare i trä, men frågan är var. Det får nog bli en vanlig stol istället. Har hittat några som är helt ok.
Den här är också från Ikea. Har faktiskt redan en sån i tvättstugan där jag sitter och syr.




Den här från Newport vore ju inte helt fel, men priset är förstås högre, 2250:-

Den här ser inte dum ut, bara 695:- på EM


Men till en början får jag nöja mig med en stol jag redan har. Den håller precis på att få ny kostym, en vit förstås. Jag ska försöka mig på att slipa den lite, så att den blir lite shabby. Får se om jag lyckas få till det. I annat fall är det ju bara att måla ett lager till, inge större skada skedd ;-)







En skrivbordslampa måste jag ju också ha. Den här tror jag det blir, 1350:- på Mio




Den här har vi redan bredvid soffan i TV-rummet i källaren, så det kan hända att den får flytta upp till vardagsrummet för att matcha skrivbordslampan. Den är en riktig favorit, ger jätte bra välriktat ljus när jag läser men utan att förstöra stämningen i rummet som många lampor gör.

Nu återstår att hitta några bokhyllor eller skåp där jag kan gömma pärmar och böcker jag behöver för jobbet. Det skulle vara snyggt med låga hyllor så att rummet känns luftigt.

Det här var inte så dumt, 1585:- Ikea. Gillar det riktigt mycket. Kanske två stycken, ett på var sida skrivbordet..... Fast jag får inte köpa det än, rummet måste bli klart först. Vem vet, jag kanske jag får helt andra idéer då.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mycket snyggt du visar till skrivbordet. Det ska bli spännande att se hur det blir när det blir klart.
Spännande sedan att få se lite hur bygget går med.

Tack för kommentar på min sida.

Kram Lena

StrandviksVillan sa...

Väntar med spänning att få se bilder från bygget! Så vackert skrivbord och ännu vackrare blir det i vitt!
Hmmm... jag får dåligt samvete om det dröjer tre dar mellan inläggen, men vem har väl tid att sitta vid datorn när det är sommar och sol? :D

E* sa...

Din skrivbordsplats kommer säkert bli jättemysig! Tror faktiskt oxå att skrivbordet kommer bli mkt snyggare m vit färg-loppisdamerna/herrarna verkar inte förstå sig på det där riktigt...
Vilken tur att hon inte blev alltför motsträvig. Lycka till m målandet!/kram

Lösvirkesbyggarna sa...

Vad roligt att du tittade in till oss! Det ska bli kul att följa erat utbygge också.

Du har hittat fina stolar. Själv har jag karmstolen Ingolf från IKEA och trivs jättebra med den. Just nu får den mest tjäna som klädbetjänt, men i huset ska den få en mer framträdande roll.
Kramar Anna

ANETTESHUS.COM sa...

Det kommer sikkert til å bli kjempe-fint! Likte skrivebordet veldig godt! Det blir sikkert flott med litt hvitmaling.

Jeg leter også etter en fin kontorstol om dagen. Jeg har foreløbig Ikeas kontorstol i kurv som du viser her, men jeg ønsker meg en i tre som kan "svinges rundt". Er veldig interessert å få vite hvor man får tak i en sånn!? Gi meg et hint hvis du finner en da?

Lykke til videre med husbyggingen! Anette