söndag 13 juli 2008

Igår kom jag hem igen från brorsan. Det har varit så mysigt att få rå om mina killar i flera dagar. Dessutom fick jag gosa med deras lillasyster några gånger när vi hälsade på henne och hennes mamma på BB. När hela familjen väl var hemma lämnade jag dem ifred så att de fick njuta av att vara tillsammans igen. Men snart måste jag dit igen, att hålla i lilla E gav såklart mersmak.... :-) Och så längtar jag förstås efter killarna också, det är ju liksom "mina" barn eftersom jag inte har några egna.

När jag var där tog jag ju emot deras nya sängar. Jag tog ett kort av dem för att visa brorsans fru, så nu får ni också se dem. Det är inte bäddat än som ni ser, så titta istället på fondväggen bakom sängen. Blomsterslingorna är i sammet och bakgrunden i någon vit-silvrig färg som skiftar i olika ljus. På kvällen får man ett helt annat intryck av den, då framträder blommorna tydligare i skenet av spotarna i taket. Lite sugen på att ha en liknande fondvägg i vardagsrummet, men vi kan ju inte härma allt de gör.... Får njuta när jag är där istället.
Jag ska visa mer av deras sovrum när det väl är klart.
Handplockat har kommit med en utmaning som lyder så här: Fotografera någonting i ert hem som har en naturlig patina och berätta om föremålet :) Jag vet nog att ni har en hel del i era gömmor där ute ;)
Det lät ju kul, ska titta runt här hemma och se vad vi har för saker med patina. Det mesta är nog nytt, men det finns trots allt en del som har några år på nacken. Jag börjar med det som jag redan har fotograferat men inte visat än.



De här två teburkarna står i köksfönstret. Den stora hittade vi hos min svärmor när de flyttade från hus och lägenhet, den lilla är mitt första auktionsfynd. Kunde ju inte låta bli att ropa in den när vi redan hade den större hemma. Ska ta fler kort på andra saker och visa en annan dag.

Men först ska här pysslas, ska nog sy och brodera tror jag.... eller nåt annat kul. Dagarna hos brorsan gav inspiration till fixande, han håller hela tiden på och pular med nåt, kan inte sitta still. Hans syster (jag alltså) är nog lite mer drömmare, älskar att planera och fantisera men får inte så mycket gjort.... Nu ska det bli ändring på det! :-)

2 kommentarer:

Handplockat sa...

Mums vilken sockertopp
söt som en karamell

sovrumsbilden ser hel fin ut
och patina burkarna är ljuvliga =)
ha en toppen söndag

=)

Anonym sa...

Hallå där!

Vilken liten pralin till brorsdotter du har fått. Kan tänka mig att det kommer att frossas i rosa där. Vad bra att du kan komma och "låna" barn när det suget sätter in, barn är ju verkligen för härliga.

Ja du frågar om bordet. Jag brukar måla det mesta med Jotun panellack och bryta det i "Stockholmsvitt". Många använder ju Alcro V-slip som är vattenbaserad men jag tycker den vita färgen är lite för hård och inte håller lika bra som Jotun.

Jag slipar oftast inte innan jag målar för jag vill inte att träet ska vara för ljust när det ska nötas fram.
Jag målar ett lager och låter det torka ca ett dygn, sedan slipar jag med ett fint papper så hela ytan blir sammetslen.
Dammsuger upp allt spidamm och våttorkar. När det sedan torkat målar jag ett lager till.
När det torkat ett dygn så nöter jag fram detaljer med ett lite grövre papper sedan tar jag ett finare papper och fortsätter slipa sedan ytterligare ett finare så att möblen verkligen är sammetslen

Kram Lena