tisdag 24 juni 2008

Brorsans vardagsrum

Idag har jag varit med killarna och badat i simhallen. Det hade ju varit betydligt roligare att få bada i havet, men vädret var inte så lockande, tyvärr. Nåja, killarna var nöjda i alla fall, och det är ju huvudsaken.

Jag är inne på min sjunde lediga dag, men än har jag inte kommit ner i varv. Har inte hunnit med nåt roligt projekt som jag hade tänkt. Ärligt talat är jag dötrött, vill bara sova. Men det får jag skjuta upp till nästa vecka. Kanske jag skulle ta tag i nåt litet pyssel, det går ju ändå inte att sova när killarna är här. Kommer man väl igång brukar det vara avkopplande att göra något kreativt, det brukar ju till och med ge energi. Ja, så får det bli - då blir jag säkert piggare! :-)

Först ska ni dock få se hur det ser ut i brorsans och M:s fina vardagsrum:


Så här ser det ut när man kommer in i vardagsrummet. Det är underbart att sitta här och titta ut över tomten och sjön utanför, vilken årstid det än är (om man bortser från studsmattan...). Det är tre lika stora fönster till vänster i rummet, mot altanen. Lägg märke till de mörka takbjälkarna, de har brorsan "putsat till" med machete för att de skulle få det råbarkade utseendet. Halvmånefönstret anas bara högst upp, vi ska ha ett nästan likadant. Och takbjälkar. Och öppet nästan upp i nock. Ja, det är mycket inspiration vi hämtat här.....

Ibland tycker jag att det är pinsamt att vi härmar så mycket, men det går ju liksom inte att låta bli! Jag försöker trösta mig med att vi helt enkelt har samma smak, de bara är lite snabbare att fixa till det så som vi vill ha det. De som känner min bror känner nog igen det där, allt går nämligen i rekordfart när det gäller honom. Han har energi till max och har han fått för sig nåt så fixar han till det med en gång. Men så jobbar han ju jämt också, antingen på jobbet eller hemma, han vet helt enkelt inte hur man tar det lugnt. På den punkten är vi trots allt rätt olika :-)

Här är rummet sett från TV-hörnet. De prövade att möblera på flera olika sätt innan de bestämde sig för den här lösningen. Det inte lätt att möblera ett så stort och öppet rum men jag tycker att de fick till det bra. De ville framför allt inte möblera efter väggarna som man så lätt gör, det ska jag också försöka undvika - om det nu går....

Ett litet sidebord som M dekorerar efter olika årstider. Just nu är det ovanligt tomt, det väntar nog på sommarstylingen. Fondväggen har liggande panel i vitt medan övriga väggar är målade i caffe latte, tror jag det är.


Jag tycker det blir så somrigt och läckert med rödrandiga löpare på det vita bordet och det förstärks förstås av fatet med stenar och vita hjärtan. Lyktan fick M i födelsedagspresent och väntar på att hängas upp på något lämpligt ställe.

Jag bara älskar det här skåpet! Det är det enda som får mig att undra varför i all sin dar jag valt mörka möbler. Fast jag gillar ju förstås dem också, när jag väl lyckats glömma att det här skåpet existerar . Ni har säkert lagt märke till att de, precis som vi, gillar kryss på möblerna. Fast hos oss finns de ju bara i fantasin, än så länge i alla fall ;-)

Nu är jag mycket piggare - det var förstås blogga jag behövde göra för att vakna till liv igen!

2 kommentarer:

Bitte sa...

Vad jättefint din bror har det.
Och skåpet är ju bara underbart.
Men du vet man kan måla bruna möbler, fråga mig jag vet.
Bäst går det om man inte frågar maken utan bara sätter fart.
Visst tar det tid att varva ner på semestern. Men måla möbler är ju roligt.
Kram på dig /Bitte

Sjöboden sa...

Oj vad snyggt!!! Platsar ju i vilken inredningstidning som helst! Förstår om du är lite frustrerad över att de har allt du vill ha och att de har det nu...är nämligen jag mä!

kram C