söndag 29 juni 2008

Inredningsdrömmar i Helsingfors

Det klart att det gick att uppfylla några av inredningsdrömmarna i Helsingfors! Visserligen hann jag bara gå i två av alla butiker som Lyckostunder rekomenderade (sällskapet är liksom inte alls lika inredningstokig som jag är), men det var nog tur det för plånboken tillät inte några fler inköp.....


Vi fick en jätte fin dag i Helsingfors. Dagen började med sol och kalla vindar. Jag och S gick in för shopping medan killarna åkte till Sveaborg. Första stoppet var Papagena på Södra Esplanaden. Jag blev helt lyrisk så fort jag steg in i butiken. De hade såååå mycket snygga saker! De hade bland annat saker från HouseStyle, Riverdale, Bruka och Lexington. Jag köpte två vita träaskar med glaslock (bilder längre ner på sidan) men var förstås sugen på många fler saker.




Därefter letade vi reda på White & White som ligger i början på Bulevarden när man kommer från Hamnen. Gillar man Riviera Maison är den här butiken rena paradiset, jag måste ha sett helt salig ut när jag tittade runt i butiken. Tänk så många gånger jag tittat på Riviera Maisons hemsida och önskat att deras saker gick att få tag på i Sverige, och så plötsligt står jag där mitt bland alla deras prylar. Inte undra på att jag inte kunde låta bli att handla mer än jag planerat. Det gick ju bara inte att låta bli :-) Kan ändå inte låta bli att ångra att jag inte köpte ännu mer..... Måste åka dit igen!


Därefter fick jag förtränga "inredningsbutiksbegäret", för att S också skulle få titta på något hon gillar. Det blev en tur till Stockmann där vi blev kvar i flera timmar. Vi åt till och med lunch mitt i shoppandet, räksmörgås med mousserande vin - helt ok! På Stockmann hittade jag en massa kläder och det gjorde att jag insåg att det inte skulle bli fler inredningsprylar.... :-( Fast jag var förstås rätt nöjd ändå :-). På eftermiddagen mötte vi killarna och tog en fika (och mousserande vin igen ;-)) på en jättelik uteservering mellan esplanaderna (ni som har varit där vet nog var jag menar) och då var det underbart väder. Man kan lätt säga att kryssningar har ett rätt skamfilat rykte som inte är helt missvisande, men jag måste säga att det är värt det för att få en så här lyckad dag i Helsingfors!

När jag kom hem var det äntligen dags att packa upp det jag handlat. Bara påsarna från White & White gjorde mig lycklig :-)



Ett ställ till brev, block, pennor och annat som jag tänker ha vid mitt ännu inte inköpta skrivbord i vårt ännu inte existerande vardagsrum.



Ett CD-ställ till favoritskivorna. Det får stå i sovrumsfönstret i väntan på sin rätta placering.

En trollslända som är en .... dörrklapp, ni vet, en sån där man knackar på dörren med. Den skulle ju kunna passa sen när vi panelat huset. Gör den inte det får den väl vara vårt husdjur istället, den är ju så söt!



I väntan på att jag bestämmer mig vad vi ska ha den till får den hänga här på kroken i hallen tillsammans med den lika nyinköpta korgen som just nu får hålla reda på sekatörerna.





På Papagena hade de såna här lådor för andra saker också och jag hade kunna köpt varenda en. Men det skulle kanske ha blivit lite enformigt, och dyrt förstås. De fanns även i mörkbrunt och svart. Telådan ska jag ge bort, jag har en liknande, fast större och svart. Det lilla lådan för frimärken tror jag nog kommer att fyllas med annat än just frimärken.



Det blev ju lite kläder också, kan inte låta bli när de rear ut favoriter. Jeansklänning och smalrandig långärmad tröja från Gant, kortärmad tröja från Peak.



Kan inte låta bli att visa de här små underverken också. Var på jakt efter en bh, men vips så blev det tre! Det var ju inget plagg som var finskt, men de finska färgerna regerade i alla fall. Det råder nog ingen tvekan om vilka färger jag helst väljer när det gäller kläder..... :-)

Nej, nu är det dags att krypa i säng. God natt!

1 kommentar:

Johanna sa...

Men vad roligt att du hittade till två av mina favoritbutiker! Dina uppköp var jätte fina, kanske jag borde ta mig en tur till centrum snart...
Vad roligt att din semester i Helsingfors var lyckad, välkommen tillbaka snart igen!

Kram!