onsdag 18 juni 2008

Sommarlov!

Jag kan inte fatta att jag faktiskt har sommarlov! Vilken lyx! Få göra vad jag vill i nästan åtta veckor, helt otroligt underbart! Fast just nu känner jag mig nästan stressad över allt jag vill göra. Lite dåligt samvete har jag också som är ledig när min sambo måste jobba. Alla kvällar jag har jobbat under läsåret är lätta att glömma nu när sommaren väl är här.

Jag ska erkänna att jag vid ett flertal tillfällen undrat om allt slit verkligen är värt mödan, det blir ju inte mycket fritid kvar under första året som lärare - och inte blir det bättre nästa läsår då jag får en större klass. Men samtidigt får man så mycket tillbaka från barnen, jag ser hur mycket de lär sig och deras uppskattning och värme är påtaglig varje dag. Det är en enorm skillnad mot när jag arbetade som sekreterare i finans-/fastighetsbranschen, en hård och ytlig miljö. Förvisso var förmånerna många vad gäller t ex resor och fester och standarden på kontoret vid Stureplan var förstås en annan än på skolan. Men den miljön är jag överlycklig att jag kommit ifrån. Visserligen kan jag få lappsjuka här på landet ibland, men efter ett par timmar i city är jag överlycklig över att få åka därifrån.


Summa sumarum: Jag älskar att vara "fröken"! Får jag bara några lediga dagar mellan varven för att ladda batterierna och starta om så är det värt allt slit under året. Och nu, första dagen på sommarlovet, så känns det naturligtvis heeeelt ok att vara lärare!

Bilderna är från promenaden i morse. Tänkte passa på att få lite bättre vanor nu när jag är ledig. Huset nedan är en favorit, glasverandan har jätte fina fönster, ska se om jag lyckas ta ett bättre kort nästa gång så att ni får se hur fint det är.

Nu blir det en tur in till stan. Det är förstås inrdningsaffärerna som lockar. På schemat står besök hos Bruka, Koffert, Hans Michaels, Stockhome, NK med Lexington, Gant, Himla och New Port, Indiska, Årstiden, Amiance och slutligen Åhléns där jag bl a ska titta på Sias avdelning efter inspiration från Strandviksvillan.

Fler inlägg följer snart, har så mycket jag vill skriva om!

Hoppas ni får en riktigt bra dag!

2 kommentarer:

Sjöboden sa...

Vad fint och fridfullt det verkar vara där du bor!

Låter som du har en sund inställning till det där med jobben, håller med dig även om jag inte haft något av de jobben. Barnen är ju det viktigaste. Blir alltid imponerad av folk som är lärare!

Glad midsommar!

Anonym sa...

Ja visst är Roslagen underbart! Är så tacksam för att jag får bo på en så vacker plats. Finns verkligen ingenstans jag hellre skulle vilja bo : )

Trevlig midsommar!

Kram Maria